Post Reply 
Longsword Sparring January Agreement 2015 - 2015-01-06
2015-01-04, 06:19 PM (This post was last modified: 2015-01-04 07:25 PM by Jens Gunnarsson.)
RE: Longsword Sparring January Agreement 2015 - 2015-01-06
What the SVHEMAF (Svenska HEMA-förbundet) replied:
Quote:---------- Vidarebefordrat meddelande ----------
Från: Andreas Markehed
Datum: 3 januari 2015 22:33
Ämne: Re: Riktlinjer för långsvärdssparring
Till: Jens Gunnarsson

Hej Jens
Nej vi har inga riktlinjer för förbundet angående sparring. Jag ska höra med förbundet om det är någonting som är aktuellt att skapa. Personligen och för min klubb MHFS skulle jag säga att om det är sparring med långsvärd i stål som gäller så skulle jag rekommendera att köra efter Swordfish regler. Det är en grad av utrustning som jag känner att mina elever kan sparras i utan någon större risk för skador. Om det är två fäktare med en del erfarenhet under bältet så kan man sen välja att skala ned på utrustningen, men jag skulle aldrig gå under mask och handskar (gjorda för ändamålet), samt i så fall inte köra med stick då dessa kan vara svåra att begränsa kraften i.

Mvh Andreas Markehed för SVHEMAF

Den 2 januari 2015 16:48 skrev Jens Gunnarsson:

Hej
Som medlem i SPIFF (Stockholmspolisens Idottsförening, sektion Fäktning) saknar jag tydliga riktlinjer för vilka skydd som är lämpliga för olika sorters sparring, i synnerhet med långsvärd eller feder.
Inom SPIFF har vi en gammal princip om att en medlem kan avstå att sparras med någon som är för hårdhänt eller som har undermåliga skydd. Denna princip fungerar i praktiken dåligt för de sparringtillfällen då vi råkar vara ett fåtal deltagare.
Har Svenska HEMA-förbundet rekommendationer om vad som är lämplig skyddsutrustning för t. ex. långsvärdssparring? Vi ska i så fall tacksamt ta emot dem som underlag inför ett internt SPIFF-möte om detta den 6/1-2015.

Tack på förhand
Mvh,
Jens Gunnarsson

Mvh,
Jens Gunnarsson
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
Post Reply 

Messages In This Thread
RE: Longsword Sparring January Agreement 2015 - 2015-01-06 - Jens Gunnarsson - 2015-01-04 06:19 PM

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)